x99dafq7

پای دیابتی_قسمت1


 

پای دیابتی_قسمت1



دیابت بیماری متابولیکی است که در اثر اختلال عملکرد و ترشح انسولین ایجاد می شود و در صورت کنترل نشدن فرد دچار زخم پای دیابتی می شود که اثر چشمگیری در وضعیت سلامت فرد دارد.
دیابت یا بیماری قند هنگامی بوجود می‌آید که هورمون انسولین - عامل تنظیم‌کننده قند خون - یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند.در نتیجه سوخت وساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود، و در نهایت علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود.
هورمون انسولین که از سلول‌های جزایر لانگرهانس در غده لوزالمعده به درون خون ترشح می‌شود، کارکردهای مختلفی در بدن دارد، و از جمله ورود قند را از خون به درون سلول‌ها تسهیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند.
در صورت کمبود یا عدم تاثیر انسولین قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود، در نتیجه قند خون بالا می‌رود. بالا رفتن قند خون علاوه بر ایجاد علائم حادی که در بالا به آن اشاره شد، در درازمدت باعث آسیب رساندن به تقریبا هر عضو حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، کلیه‌ها و ... می‌شود.
انواع دیابت:
دیابت نوع 1: معمولا در کودکان و افراد جوان دیده می شود و به نظر می رسد علت آن عفونت در لوزالمعده(پانکراس) است که موجب کاهش و یا توقف تولید انسولین شده و کمتر به عواملی مانند تغدیه نادرست و سایر فاکتورها مربوط باشد. این نوع دیابت به میزان کمتری دیده می شود و چون علت اصلی آن عفونت بوده درمان نیز طولانی تر می باشد.
دیابت نوع 2: ظاهراً با افزایش سن و در افراد مسن تر بیشتر دیده می شود. علت بالا بودن قند خون در این افراد به میزان کم انسولین مربوط نمی باشد، معمولاً سطح هورمون انسولین در این افراد بالا نیز بوده و یک مشکل متابولیزمی وجود دارد. یعنی انسولین به اندازه تولید شده اما نمی تواند وظیفه خود که کاهش قند خون است را انجام دهد و عواملی مانند تغذیه، کم آبی بدن، ازدیاد آهن در لوزالمعده، کمبود کروم، منگز و روی از علل اصلی آن می باشند. این نوع دیابت پاسخ خیلی سریع به برنامه درمانی ما(تنظیم مواد معدنی مفید بدن و حذف مواد زاید) نشان می دهد.
دیابت نوع 3: یا به آن دیابت ازدیاد آهن نیز گفته می شود، آهن جایگزین فلزات مفید مثل روی، کرم و منگنز در لوزالمعده شده و قند خون شروع به افزایش و براحتی از dl/mg 400 تجاوز می کند، به همین علت به آن دیابت کشنده نیز گفته می شود. این نوع دیابت خیلی معمول نیست و بیشتر در مردان دیده می شود و با امراض دیگری مانند ناراحتی های قلبی و غیره همراه است. خوردن زیاد گوشت قرمز و یا منابع غذایی آهن دار یکی از عوامل اصلی ایجاد آن می باشد.
علل دیابت:
پزشکان معمولاً علت دیابت را ژنتیکی معرفی می کنند، به نظر ما این یک اشتباه و بیان بدون توجیه است. این مطلب به هیچ عنوان علت اینکه چرا امروزه میلیون ها نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا شده اند را توجیه نمی کند و چرا امروزه مثلاً نسبت به 100 سال گذشته این بیماری هزاران برابر شده است. وجود عفونت و کمبود یا ازدیاد مواد معدنی در آزمایش خون به طور مستقیم نشان داده نمی شود، بنا به تجربه ما آنالیز مو بهترین روش برای اندازه گیری سطح مواد معدنی بدن است.
آیا فقط کمبود انسولین علت دیابت می باشد؟ به نظر ما خیر. چون اگر فقط علت آن کمبود انسولین باشد، با تزریق انسولین این بیماری باید درمان شود که نمی شود، بیماران دیابتی باید کاملاً مراقب برنامه غذایی خود باشند، آن ها در معرض خطر عوارض قند بالا مانند نارسایی کلیه ها، زخم هایی که بهبود نمی یابد، کوری و غیره هستند.
در برنامه درمانی ما با آنالیز مو سطح مواد معدنی بدن اندازه گیری و با تنظیم آن ها متابولیزم بدن اصلاح می شود و با روش های طبیعی دفع سموم و عفونت مانند سونا درمانی، تقویت کبد و کلیه ها عفونت و مواد معدنی مضر و یا اضافی که باعث ایجاد اختلال در متابولیزم گلوکز شده اند دفع می گردند و در پایان متابولیزم گلوگز در بدن به حالت طبیعی باز می گردد، این روش، تنظیم بدن و درمان واقعی بیماری دیابت است.
راه های تشخیص دیابت:
اگر شما فکر می کنید به دیابت مبتلا هستید تست خون GTT بهترین راه تشخیص این بیماریست، هیچ آزمایش خون یا ادرار دیگری به درستی به وجود این بیماری اشاره نمی کند.
از آنجا که قند خون دارای نوسان است تشخیص دیابت گاهاً مشکل است به نظر ما، جواب تست ناشتای قند نباید بیش از mg/dl 90 باشد، هر عددی بالاتر از این مقدار بیانگر ابتلا به دیابت است، گر چه بعضی از پزشکان با این رقم مخالف هستند.

درمان دیابت:
دیابت نوع 1: پروسه درمان این نوع دیابت کمی طولانی تر است، به مرور زمان با تنظیم سطح مواد معدنی و افزایش انرژی، به بدن کمک می نماییم تا عفونت مخفی که موجب مرض دیابت شده است نمایان و از بدن حذف شود، استفاده از سونا به خصوص سونای اینفرارد کمک شایانی به درمان می نماید .
دیابت نوع 2 و 3: علت این نوع دیابت اکثراً ازدیاد آهن در بدن می باشد. این نوع دیابت ها معمولاً طی 1-3 هفته به برنامه درمانی ما جواب مثبت کامل می دهند، با رعایت برنامه غذایی داده شده، کاهش مصرف گوشت قرمز و تخم مرغ که منابع آهن هستند، جایگزینی گوشت مرغ به عنوان منبع پروتئین، برنامه غذایی کم قند و کربوهیدرات، درمان به راحتی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی صورت می گیرد.

این بیماری 6 درصد جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار داده و تعداد بیماران آن تا سال 2025 به 300 میلیون نفر خواهد رسید. زخم پا در 15 درصد بیماران دیابتی در طول عمرشان رخ می دهد. در ایران حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند و 15 تا 20 درصد این بیماران به دلیل ابتلا به زخم پای دیابتی به قطع عضو نیاز پیدا می کنند در حالی که 50 درصد این زخم ها هم از طریق کنترل قند خون و همچنین بهبود توزیع وزن کف پا (استفاده از کفش و کفی مخصوص دیابتی بعد از آنالیز اسکن کف پا) قابل پیشگیری هستند.

پای دیابتی_قسمت1


عوارض بیماری دیابت به دو دسته عوارض عروق ریز و عروق بزرگ تقسیم می شود. عوارض دیابت عروق ریز شامل درگیری شبکیه چشم، درگیری کلیه و درگیری اعصاب محیطی و عوارض عروق بزرگ شامل سکته قلبی، سکته مغزی و درگیری عروق محیطی خواهد بود.

زخم پای دیابتی یک عارضه هزینه بر و ناتوان کننده است. بهبود زخم پای دیابتی حتی در موارد ترمیم پذیر نیز به تدریج و طی 2 تا 5 ماه به طول می انجامد و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

برای درمان زخم پای دیابتی روش های متداولی از جمله کنترل عفونت، دبریدمان آنزیمی و مکانیکی و جراحی، کاهش فشار وارد به پا و درمان زخم استفاده می شود تا ضمن حفظ پا از صدمه به بهبود زخم نیز کمک شود.

افراد در معرض خطــر ابتـلا به پایِ دیابتی
اگر قند خون فرد دیابتی از حد مجاز (محدوده هدف) بالاتر باشد، به مرور زمان و طی سالیان نه چندان طولانی (حداقل بعد از 10 سال) عوارضی در رگها و رشته های عصبی اندام تحتانی وی پدید می آیند که منجر به بروز شرایطی بنام پای دیابتی می گردند. گرفتگی و تنگی شریانها و وریدهای اندام تحتانی باعث ایسکمی و هیپوکسی (کم خونی و کم اکسیژنی) در بافتها شده که این مسئله زمینه ساز ایجاد پای دیابتی و زخم در پاها میگردد، که این مشکل با کشیدن سیگار بشدت می تواند تسریع گردد. از طرف دیگر قند خون کنترل نشده زمینه بروز نوروپاتی (آسیب به رشته های عصبی) را در فرد فراهم می آورد، که از علائم آن سردی و یخ کردن پاها، سوزن سوزن شدن آنها، دردهای شبانه، سوزش پاها، اشکال در درک گرما و سرمای محیط خواهدبود. از آنجائیکه بدین ترتیب مکانیسم های محافظتی پاها (حس درد، حرارت و فشار) دچار اختلال می شوند و از طرفی به علت عدم درک حس عمقی، وزن فرد به طور نامتناسب همواره فشار مضاعفی به بخش خاصی از پا(معمولا انگشت شست) وارد می کند، بیمار بتدریج شاهد تغییر شکل استخوانها و مفاصل پاها شده و مجموعه این عوامل ریسک قطع عضو را در فرد افزایش می دهند...

پای دیابتی_قسمت1


در کلینیک آرمان:
اسکن کف پای بیماران و آنالیز داده های اسکنر کف پا برای تعیین نقاط پر فشار و مستعد زخم پای دیابتی و در پایان مداخله درمانی برای پیشگیری و کنترل زخم پای دیابتی،بصورت طراحی و ساخت کفش، کفی و جوراب دیابتی با توجه به محل زخم یا نقطه ی پر فشار،صورت میگیرد.
همچنین اصلاح الگوی راه رفتن با پای دیابتی خدمت دیگری است که توسط متخصصین حرکت اصلاحی با آموزش و تمرینات اختصاصی حرکت اصلاحی به بیماران، به پیشگیری و کنترل زخم پای دیابتی، کمک میکند...



دسته: مقالات / کلینیک تخصصی پای دیابتی / مدرسه دیابت | تعداد بازدید از مطلب : 1826 | تعداد نظرات : 0

بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
ارسال یک نظر
مشاهده ی نظرات
بستن پنجره
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
بستن پنجره

آمارگیر وبلاگ