x99dafq7

درد استخوان دنبالچه...


درد استخوان دنبالچه...


درد استخوان دنبالچه
معمولا درد در ناحیه استخوان دنبالچه متمرکز است و به جایی انتشار نمی یابد ، اما گاهی با کمر درد یا درد باسن وکشاله ران همراه می شود

* ازعلائم دیگر همراه با این بیماری درد درزمان قاعدگی ، موقع دفع مدفوع و زمان تماس جنسی است . درد بیمار با نشستن یا بلند شدن ازحالت نشسته افزایش می یابد وچون درد با نشستن بدتر می شود رانندگی برای فرد درد ناک است

* عمده علت درد دنبالچه برمی گردد به نیمه در رفتگی های استخوان دنبالچه و عدم ثبات این استخوان و حرکت بیش از حد آن که درد ناحیه را باعث می شود.

* از علل مهم دیگر اسپاسم عضله بالا برنده مقعد است .البته بسیاری از بیماران سابقه آسیب به ناحیه را دارند.

* زایمان یکی ازعوامل ایجاد آسیب به دنبالچه است. همچنین مسافرت های مکرر به خصوص با وسائط نقلیه عمومی ازعوامل دیگراست. اما ممکن است بدون سابقه آسیب نیز درد وجود داشته باشد.

* یکی از عوامل خطر مهم دیگر همراه با درد دنبالچه چاقی است. افزایش شاخص توده بدنی ، بروز درد دنبالچه را تا ده برابر افزایش می دهد و این ممکن است به علت کاهش چرخش لگن درحال نشستن باشد .

* درمان این بیماری طیف وسیعی از درمان ها شامل درمان های دارویی ، فیزیوتراپی وحتی جراحی را شامل می شود. یکی از درمان های مهم ، درمان های دستی است که تحت عنوان ما نیپولاسیون شناخته می شوند. ازجمله متخصصین پزشکی که به انجام این نوع درمان مبادرت می نمایند، متخصصین طب فیزیکی می باشند ...

درد دنبالچه علت های مختلفی دارد و شامل بی ثباتی دنبالچه، خارج از راستا بودن، اسپاسم عضلانی، کیست پیلونیدال، کیست تارلوف، بیماری های عصبی، سرطان، درد ارجاعی، درد عصبی، روش های درمانی قبلی یا درد خیالی می شود.
عمده علت درد دنبالچه برمی گردد به نیمه در رفتگی های استخوان دنبالچه و عدم ثبات این استخوان و حرکت بیش از حد آن که درد ناحیه را باعث می شود.

درد استخوان دنبالچه...



اغلب آسیب دیدگی های دنبالچه با صدمه مستقیم به ناحیه دنبالچه ایجاد می شوند:

زمین خوردن در حالت نشسته و روی یک سطح سفت، شایع ترین علت آسیب دیدگی های دنبالچه است
ضربه مستقیم به دنبالچه از قبیل ضربه ای که در طول ورزش های پر خورد صورت می گیرد باعث آسیب وارد شدن به این ناحیه و درد دنبالچه می شود.
دنبالچه ممکن است در زایمان آسیب ببند یا بشکند
کشیدگی یا اصطکاک مکرر دنبالچه ( معمولا در حین دوچرخه سواری یا پارو زدن) باعث آسیب به دنبالچه گاهی اوقات، علت آسیب های دنبالچه مشخص نیست.
از علت های دیگر درد دنبالچه که زیاد شایع نیستند می تواند به اسپرز استخوان (زائده استخوان)، فشردگی ریشه های عصب یا آسیب وارده به بخش های دیگر ستون فقرات، عفونت موضعی و تومور اشاره کرد.
علائم
درد دنبالچه از مشکلات شایع و آزار دهنده ستون مهره است. درد استخوان دنبالچه در پایین ترین قسمت ستون مهره و زیر باسن احساس می شود و موجب اشکال در نشستن بیمار می شود. علائم درد دنبالچه از قرار زیر هستند:

احساس درد در حین نشستن و پس از آن که شدت درد بستگی به مدت زمان نشستن شما دارد. احساس درد در حین نشستن و پس از آن از علائم اصلی درد دنبالچه است. افزایش درد و حساسیت ناشی از نشستن برای مدت طولانی ممکن است تا چندین روز طول بکشد.
درد شدید دنبالچه در حین نشستن و برخاستن. برای جلوگیری از این درد سعی کنید در حین برخاستن کمی به جلو خم شوید و کمر خود را گود بیندازید.
درد دنبالچه ناشی از نشستن بر روی یک سطح نرم
درد شدید دور استخوان دنبالچه
حساسیت به فشار دادن انگشت بر روی نوک یا لبه های دنبالچه
درد شدید در پا
احساس درد در طول دفع مدفوع و گاهی اوقات در حین برقراری رابطه جنسی هم در زنان و هم مردان
در صورتی که درد دنبالچه ناشی از صدمه باشد، بخش های دیگری از بدن نیز آسیب می بینند. در صورتی که این آسیب دیدگی قسمت های استخوان خاجی، باسن یا پا را شامل شود، پیدا کردن قسمتی که بیشترین درد استخوان دنبالچه را بوجود می آید بسیار مشکل است. تزریق در ناحیه دنبالچه به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چه مقدار از درد ناشی از دنباچه است.
تشخیص
یکی از اولین اهداف تشخیص حذف وجود بیماری های دیگر مثل سرطان به عنوان علت درد دنبالچه است. احتمال سرطان خیلی نادر است، اما باید بررسی شود. عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آرا ای و کولونوسکوپی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. برای تعیین درمان مناسب برای درد ، تشخیص اینکه درد استخوان دنبالچه ناشی از کمر یا قسمت های دیگرغیرمرتبط با دنبالچه است، مهم می باشد. اگر درد ناشی از قسمت های دیگر بدن باشد نیز باعث بوجود آمدن ناراحتی در حین نشستن می شوند، اما نیازمند روش های درمانی متفاوتی به نسبت روش های درمان درد دنبالچه هستند. آزمایشاتی که به آنها اشاره شد همیشه علت درد را تشخیص نمی دهد و ممکن است برای پیدا کردن علت درد دنبالچه به انجام آزمایشات دیگری نیاز باشد. گاهی اوقات تزریق در ناحیه دنبالچه به تشخیص کمک می کند.

درمان

در ادامه انواع راه و روش های رفع و درمان درد دنبالچه ذکر شده است:

درمان خانگی

آسیب دیدگی های دنبالچه اغلب درد شدیدی را به همراه دارند، بنابراین مراقبت های خانگی برای کنترل درد استخوان دنبالچه و جلوگیری از التهاب بیشتر دنبالچه مورد استفاده قرار می گیرند.

از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. وقتی مجبور به نشستن روی یک سطح سفت هستید، بر روی یکی از طرفین باسن خود بنشینید. همچنین، به جلو خم شوید و وزن بدن خود را از روی دنبالچه بردارید.
برای درد دنبالچه ناشی از صدمه، در چند روز اول پس از آسیب دیدگی روزی چهار بار به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه دنبالچه خود کمپرس یخ قرار دهید.
برای تسکین درد، داروهایی مثل ایبوپروفن یا داروهای مشابه را برطبق دستوری که روی جعبه آن نوشته، مصرف کنید.
می توانید یک بالشت زیر باسنی خریداری کنید و بر روی آن بنشینید. این بالشت در قسمت میانی خود سوراخی دارد که از تماس استخوان دنبالچه با سطوح صاف و تشدید درد دنبالچه جلوگیری می کند.
برای جلوگیری از یبوست غذاهای سرشار از فیبر بخورید.
دارو

داروهای مسکن می توانند در کاهش درد دنبالچه موثر باشد، اما درد استخوان دنبالچه را درمان نمی کند. در بارداری مصرف داروهایی که در ادامه معرفی می شود، حتما باید با تجویز پزشک باشد.در صورتی که درد و ناراحتی شما خفیف باشد، داروهای مسکن ضد التهابی را برای تسکین علائم کفایت می کنند. پزشک نوعی از مسکن ها به نام داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی را برای شما تجویز می کند. این داروها علاوه بر تسکین درد دنبالچه باعث کاهش التهاب دور دنبالچه می شوند. این داروها وقتی به صورت منظم مصرف شوند و محدود به زمان شدت گرفتن علائم نشوند، بیشترین کارایی را دارند. ایبوپروفن نوعی داروی ضد التهابی غیراستروئیدی است که می توانید بدون نسخه آن را تهیه کنید. بعضی از افراد نمی توانند این داروها را مصرف کنند، زیرا به آنها آلرژی دارند. از عوارض این دارو افزایش احتمال بروز زخم معده می باشد. در صورتی که نمی توانید این داروها را مصرف کنید، داروهای مسکن مثل پاراستامول نیز می تواند مفید باشد.

در صورتی که درد دنبالچه مزمن و شدید باشد، مسکن قوی تری به نام ترامادول باید مورد استفاده قرار گیرد. ترامادول عوارض جانبی از قبیل یبوست، سردرد و گیجی را به همراه دارد. ترامادول عموما برای مدتی کوتاه تجویز می شود، زیرا می تواند اعتیادآور شود. در صورتی که برای مدت بیشتری تجویز شود، میزان مصرف آن به تدریج کاهش پیدا کند تا از بوجود آمدن علائم جلوگیری شود.

تزریق

در صورتی که داروهای مسکن برای تسکین درد دنبالچه موثر واقع نشدند، پزشک دارو را به کمر شما تزریق می کند تا به تسکین درد استخوان دنبالچه کمک کند. کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب و درد استخوان دنبالچه می شود. گاهی اوقات، کورتیکواستروئیدها با بی حسی موضعی ترکیب می شود تا اثر به مراتب بیشتری را داشته باشند. تزریق کورتیکواستروئید باعث بهبود علائم درد دنبالچه می شود، اگرچه اثرات هر بار تزریق کورتیکواستروئید تنها برای چندین هفته باقی می ماند. تزریقات کورتیکواستروئید باعث درمان این بیماری نمی شوند و تزریق بیش از حد کورتیکواستروئید به کمر و دنبالچه آسیب می رساند. بنابراین این نوع تزریق را تنها سالی یک یا دو بار می توانید انجام دهید

فیزیوتراپی

دکتر فیزیوتراپی درد ناحیه دنبالچه را معاینه می کند و برای متوقف کردن درد استخوان دنبالچه بسته به شدت درد روش درمانی صحیح را مورد استفاده قرار می دهد. بعضی از این روش ها عبارتند از:

ماساژ بافت نرم
حرکات ورزشی توانبخشی
درمان دستی
شواهد کمی مبنی بر تاثیرگذاری درمان های دستی ستون فقرات در تسکین درد دنبالچه به در کوتاه مدت برای افراد مبتلا به درد دنبالجه وجود دارد. درمان های دستی ستون فقرات از قرار زیر هستند:

استخوان درمانی: این روش درمان با دست به تشخیص و درمان مشکلات عضلات، عصب ها و مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.
کایروپراکتیک: این روش درمان با دست بر اساس این نظریه است که بسیاری از مشکلات از جمله درد دنبالچه با در راستا نبودن ستون فقرات مرتبط است.
به روش های استخوان درمانی و کایروپراکتیک طب مکمل و جایگزین (CAMS) گفته می شود، زیرا با روش های درمانی سنتی تر تفاوت های قابل توجهی دارد. بر خلاف روش های سنتی، طب مکمل و جایگزین همیشه براساس شواهد علمی نیستند. در صورتی که برای درمان درد دنبالچه می خواهید از طب مکمل و جایگزین استفاده کنید، همیشه مطمئن شوید که پزشک معالج شما ماهر و کارآزموده است و کادر مجربی دارد.

جراحی

عمل جراحی درمان درد دنبالچه شایع نیست و معمولا زمانی توصیه می شود که تمامی روش های درمانی دیگر برای شما جواب نداده باشند. دنبالچه باید بوسیله عمل جراحی برداشته شودیا اینکه قسمتی از دنبالچه خود را از طریق عمل جراحی بردارید. عمل جراحی برداشتن استخوان دنبالچه تحت بیهوشی کامل صورت می گیرد. جراح در پوست روی دنبالچه شما برشی ایجاد می کند تا بتواند آن را جدا کند. عضلات، تاندون ها و رباط های متصل به دنبالچه به قسمت های دیگر لگن شما متصل هستند تا کارایی خود را حفظ کنند.

درد دنبالچه عمدتا در اثر وارد شدن ضربه بوجود می آید و در زنان شایعتر از مردان می باشد. درد استخوان دنبالچه در بارداری و بعد از زایمان (به دلیل فشار زایمان) ممکن است بروز کند. روش های درمان درد دنبالچه در اکثر بدون جراحی است و منجر به درمان قطعی آن می شود. درمان جراحی فقط برای تعادا خیلی کمی از بیماران که با روش های درمانی دیگر مشکلشان حل نشده است مورد استفاده قرار می گیرد.




دسته: مقالات / کلینیک ستون فقرات و پاسچر | تعداد بازدید از مطلب : 2296 | تعداد نظرات : 0

بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
ارسال یک نظر
مشاهده ی نظرات
بستن پنجره
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
بستن پنجره

آمارگیر وبلاگ