x99dafq7

درمان گرفتگی کمر...


 



فیزیو تراپی آرمان با بهره گبری از

- تخصص ودانش روز فیزیوتراپی در دنیا

- تعهد و تلاش وافر

- مهارت و توانمندی

- وتجهیزات پیشرفته



سابقه درخشانی در بهبود کمردرد دارد.

مشورت با تراپیست های مرکز همه روزه رایگان می باشد

گرفتگي ديسك كمر معمولا بعد از فعاليت‌ها و حركت‌هاي ناگهاني مانند بلند‌كردن يا هل‌دادن جسم سنگين يا خم شدن و چرخيدن ناگهاني به وجود مي‌آيد.
ديسك كمر بيماري نگران‌كننده‌اي نيست، چراكه نه‌تنها با استراحت، گرم‌كردن عضو و استفاده از داروهاي ضدالتهاب طي سه تا چهار روز بهبود پيدا مي‌كند، بلكه مي‌توان از بروز آن با تقويت عضلات شكم و كمر، بلند‌نكردن اجسام سنگين، توجه به فرم صحيح نشستن و خودداري از نشستن طولاني جلوگيري كرد.

متخصصان طب فيزيكي معتقدند كه درصد بسيار زيادي از ضايعات ديسك كمر مربوط به عناصر نگهدارنده ستون فقرات (عضلات و اعصاب منشعب شده از ستون فقرات) و نه ديسك بين‌مهره‌اي است. به بيان ديگر به دنبال وارد شدن فشار بيش از حد به ستون مهره‌ها به ريشه‌هاي عصبي كه در حال بيرون آمدن از نخاع و مهره است، فشار زيادي وارد مي‌شود. همچنين تماس مواد شيميايي تشكيل دهنده قسمت ژلاتيني ديسك با ريشه‌هاي عصبي موجب تحريك و التهاب آنها مي‌شود و اين فشار و التهاب عصب موجب بروز علائم سياتيك مي‌شود.

درد سياتيك در ناحيه كمر و پاها

درد سياتيك باعث محدوديت حركت بيمار مي‌شود و با تغيير وضع از خوابيده به ايستاده درد ناشي از آن تشديد مي‌شودوالبته تشخيص قطعي آن و اين‌كه مربوط به عنصر نگهدارنده يا ديسك بين مهره‌اي است با متخصص و انجام آزمايشات تشخيصي است. درد سياتيك ممكن است ناگهاني ايجاد شده و از چند روز تا چند هفته ادامه پيدا كند،اما در بيشتر موارد طي چند روز بهبود مي‌يابد.



از تشخيص تا درمان، راه درازي نيست

به گفته متخصصان طب فيزيكي اگر دردهاي ناگهاني در ناحيه كمر پس از چند روز با بهره‌گيري از راهكارهاي ساده چون استراحت، گرم‌كردن عضو و استفاده از داروهاي ضدالتهابي از بين نرفت، مراجعه به پزشك متخصص ضروري است.

گرچه در بيشتر موارد ديسك كمر بسرعت و بدون نياز به اقدامات درماني خاص بهبود مي‌يابد، اما اولين قدم براي تشخيص دردهاي مداوم و حاد ناحيه كمر، گرفتن شرح حال كامل بيمار به همراه معاينه جسمي براي تعيين موقعيت و منشأ اعصاب ملتهب شده است.

البته عكسبرداري با اشعه ايكس نيز بندرت لازم است، چرا كه عكسبرداري نمي‌‌تواند ديسك را در بسياري موارد، مشخص كند، اما تصويربرداري به روش ام‌آرآي و سي‌تي‌اسكن براي تشخيص مفيد خواهد بود.

تسكين درد ديسك معمولا با استراحت و استفاده از داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي (بروفن) ممكن است. البته در برخي موارد فيزيوتراپي نيز براي تسكين درد و اصلاح مشكلات شرايطي كه سبب تشديد درد مي‌‌شود نيز موثر است، اما جراحي زماني انجام مي‌‌شود كه درمان‌هاي دارويي و فيزيوتراپي سبب بهبود يا تسكين علائم نشود كه بندرت اتفاق مي‌افتد.

پيشگيري از درد سياتيك

افزايش سن مهم‌ترين عامل بروز ديسك كمر است. يعني تغييرات وابسته به سن در ستون مهره‌ها شايع‌ترين علت بيماري سياتيك است البته تحليل رفتن ديسك‌‌هاي‌ بين‌مهره‌اي كمر از ۳۰ سالگي شروع مي‌شود، ولي تنگي‌هاي ستون مهره‌اي كه علت ديگر بيماري سياتيك است بيشتر افراد را در سنين بالاتر از ۵۰ سال درگير مي‌كند البته دانشمندان دريافته‌اند ژنتيك باعث به بروز بيماري سياتيك در برخي افراد مي‌شود.

همچنين افراد مبتلا به بيماري ديابت نيز به‌دليل آسيب و تخريب عصبي كه در اثر ديابت در آنها ايجاد مي‌شود، بيشتر مستعد ابتلا به بيماري سياتيك هستند .

پس مي‌توان نتيجه گرفت كه مهم‌ترين عامل براي پيشگيري از اين بيماري تقويت عضلات شكم و كمر از طريق ورزش، اصلاح الگوي نشستن و قرار گرفتن بدن در موقعيت‌هاي مختلف و خودداري از بلند‌كردن اجسام سنگين و واردآوردن فشار زياد به كمر است...



دسته: مقالات / کلینیک ستون فقرات و پاسچر / فیزیوتراپی | تعداد بازدید از مطلب : 1233 | تعداد نظرات : 0

بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
ارسال یک نظر
مشاهده ی نظرات
بستن پنجره
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
بستن پنجره

آمارگیر وبلاگ