x99dafq7

دیسک کمردوران بارداری

توسط: z.bidmeshki در 9-09-1394, 05:32


دیسک کمر، مانعی برای بارداری نیست

دیسک کمردوران بارداری




کمر درد یکی از شایع‌ترین عوارض دوران بارداری است که یا با دوران بارداری به وجود می‌آید و یا قبل از دوران بارداری به صورت خفیف بروز می‌کرده و حال شدت پیدا کرده است.

دلیل به وجود آمدن کمر درد در دوران بارداری چیست. در دورانی از بارداری که شکم مادر بزرگ شده و باعث انحنای بدن او رو به جلو می‌شود، فشار بیشتری روی اعصاب کمر وارد می‌شود. علاوه بر این بعد از سه ماهه دوم بارداری با بزرگ‌تر و سنگین‌تر شدن رحم، نقطه اتکا و تعادل بدن تغییر کرده و در ‌نهایت در اندام تحتانی، به ویژه پاها، استخوان دنبالچه و کمر ایجاد دردهای بعضاً شدیدی می‌کند.»

در حالت عادی، عضلات شکم و پهلو یکی از یاری رسانندگان ستون فقرات هستند. در دوران بارداری این ماهیچه‌ها دچار ضعف عمومی شده و تمام فشار بر روی ستون فقرات متمرکز می‌شود و این بخش از استخوان بندی خانم‌های باردار را که با تمامی اعصاب بدن در ارتباط است، تحت فشار قرار می‌دهد.


نکته دیگری که دردهای کمری دوران بارداری را ایجاد می‌کند، مربوط به ترشح هورمونی به نام ریلاکسین است. این هورمون در دوران بارداری برای باز شدن استخوان‌های لگن از یکدیگر و همچنین نرم شدن استخوان دنبالچه برای تغییر شکل لگن ترشح می‌شود که خود می‌تواند عامل به وجود آمدن دردهای لگنی، کمری و پاها باشد.»


در خانم‌هایی که تا قبل از اینکه باردار شوند دچار کمر درد بوده‌اند، قبل از اقدام به بارداری باید کمر درد علت یابی و اقدام به درمان شود. علت اصلی کمر درد در خانم‌ها دیسک کمر و آرتروز است.

اگر دردهای کمر فقط به علت بارداری و بالا رفتن وزن مادر باشد، این دردها معمولاً با استراحت و نرمش‌ها سبک از بین می‌رود. اصلاح وضعیت نشستن، راه رفتن و خوابیدن نیز می‌تواند به کاهش این دردها کمک کند.

زمانی هم پیش می‌آید که دردها علی رغم اینکه تنها در دوران بارداری وجود داشته‌اند، ولی باز هم با مراقبت‌ها و تغییر در سبک زندگی، از بین نرفته‌اند. در چنین شرایطی احتمال نارسایی‌های دیسکی در مادر به علت بارداری می‌رود، که با کمک دکتر زنان و متخصص ارتوپد این مشکل بررسی شده و راهکارهای آن به بیمار ارائه می‌شود


برای بسیاری از خانم‌هایی که دچار کمر دردهای دیسکی هستند این سؤال پیش می‌آید که آیا بارداری برای آن‌ها خطری در پی خواهد داشت یا خیر؟ البته این افراد برای باردار شدن مشکلی نخواهند داشت. در صورتی که در تمام مدت به وضعیت جسمانی خود توجه کامل داشته باشند. صاف نشستن پشت میز، تغییر وضعیت فیزیکی هر چند دقیقه یک‌بار (ننشستن به شکل طولانی مدت و یا راه نرفتن طولانی مدت)، بلند نکردن اجسام سنگین و در کل پرهیز از هر گونه فعالیتی که ممکن است به ستون مهره‌ها فشاری وارد آورد، از دردهای احتمالی مادران با دیسک کمر خواهد کاست.
به پهلو خوابیدن در مادران بارداری که دچار دیسک کمر هستند بسیار مؤثر خواهد بود. البته مادران در دوران بارداری و در ماه‌های پنجم به بعد باید به پهلو بخوابند اما خانم‌های باردار با دیسک کمر، از ابتدای بارداری باید بر روی یک پهلو دراز بکشند.»

معمولاً در چنین مادرانی بعد از مشاوره با پزشک مغز و اعصاب اجازه زایمان طبیعی داده می‌شود. اما در مواردی هم به صلاح دید پزشک و برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی برای مادر، نوزاد به وسیله سزارین متولد می‌شود.



دسته: مقالات / کلینیک ستون فقرات و پاسچر | تعداد بازدید از مطلب : 1153 | تعداد نظرات : 0

بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
ارسال یک نظر
مشاهده ی نظرات
بستن پنجره
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
بستن پنجره

آمارگیر وبلاگ