x99dafq7

یوگا یا پیلاتس....


حرکات و ساختار مشابه دو ورزش یوگا و پیلاتس بحث داغ این روزها در محافل ورزشی است.
عمر ورزش پیلاتس به حدود ۸۰ سال می‌رسد و اولین بار توسط یک ورزشکار آلمانی به اسم Joseph Pilates به منظور توانبخشی سربازان ابداع شد که در آن از ابزارهای کمکی تحت عنوان Reformer و Cadillac برای بازگرداندن وضعیت بدنی فرد به قدرت و حالت طبیعی استفاده می‌شد.


این ورزش که هدف آن بیشتر بالابردن قدرت و پایداری بدن بود به سرعت و به منظور افزایش میزان آگاهی و هماهنگی بدن، مورد توجه رقصنده‌ها قرار گرفت و به این ترتیب جای خود را در بین ورزش‌های محبوب اروپایی باز کرد.

این روزها ورزش پیلاتس نیز مانند یوگا بر روی زمین و Mat و بدون استفاده از ابزارهای سنتی متداول آن انجام می‌گیرد و اگر چه مجموع حرکات پیلاتس شباهت بسیاری به آساناهای یوگا دارد، با این حال نمی‌‌توان از تفاوت‌های بنیادی آنها نیز بی‌توجه گذر کرد.

یوگا ورزشی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و برخواسته از فرهنگ مشرق زمین است. حال آنکه ورزش پیلاتس،‌یک ورزش نسبتاً نوظهور غربی محسوب می‌شود. اما بدون توجه به تاریخچه این دو ورزش، هر دو با قرار دادن بدن در وضعیت‌های مشابه، منجر به افزایش انعطاف و قدرت عضلات بدن می‌شوند و تفاوت عمده آنها را می‌توان در تاثیری که بر روی ذهن می‌گذارند جویا شد.

یوگا بیش از یک ورزش، یک دیسیپلین اخلاقی است که علاوه بر تمرین‌‌های بدنی شامل رژیم غذایی، دستورات اخلاقی، تمرینات تنفسی و مراقبه با هدف تسهیل گردش انرژی حیاتی در بدن و در نتیجه فراهم آوردن فضای آسایش و آرامش ذهنی است. تمرکز تمرینات در ورزش پیلاتس بر روی قدرت بخشیدن به عضلات و بافت‌‌های بدن، طی انجام حرکات و با حفظ تکنیک است. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده این دو ورزش در مکانیزم تنفسی است. در انجام آساناهای یوگا، دم از بینی وارد و بازدم نیز از بینی خارج می‌شود در حالی‌که در ورزش پیلاتس مانند بسیاری دیگر از ورزش‌ها، طی انجام حرکات، دم از بینی و بازدم از طریق دهان انجام می‌شود.

اگر تجربه حضور در کلاس یوگا را داشته باشید، اولین تفاوت چشم‌گیر آن با یک کلاس پیلاتس در تعدد و سرعت انجام حرکات است که فاصله بین سه مرحله مهم انجام یک آسانا در یوگا شامل رفتن به حرکت، ایستایی در آن و بازگشت از حرکت را بسیار کمرنگ‌ می‌‌کند. همچنین رهاسازی بدن در ابتدا و انتهای کلاس و تمرکز ذهنی بر روی نواحی تحت تاثیر در فواصل بین حرکات، معمولاً در چیدمان یک کلاس پیلاتس دیده نمی‌‌شود.

اگر به دنبال یک روش پویا برای افزایش قدرت و انعطاف بدنی خود هستید و می‌خواهید ورزشی تازه و متفاوت را تجربه کنید، بدون تردید ورزش پیلاتس تجربه خوشایندی برای شما خواهد بود.



دسته: مقالات / کلینیک ستون فقرات و پاسچر | تعداد بازدید از مطلب : 833 | تعداد نظرات : 0

بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
ارسال یک نظر
مشاهده ی نظرات
بستن پنجره
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
بستن پنجره

آمارگیر وبلاگ